Freak clothing: Mladí, ambiciózni a hlavne freak! (Rozhovor)

Po záplave komerčných módnych značiek, ktoré zoženiete hádam úplne všade dávam pre zmenu do popredia niečo naše slovenské. Preraziť medzi mainstreamovými zahraničnými firmami, ktoré nás obliekajú každý deň, rozhodne nie je jednoduché. Napriek tomu sa stále nájdu talentovaní a cieľavedomí mladí ľudia, ktorí sú ochotní sa s tým popasovať a robiť naďalej to, čo milujú. A práve s jedným takým vám dnes prinášam rozhovor o tom, prečo je dôležité nevzdávať sa svojich snov.
 

,,Sú mladí, ambiciózni, originálni ale hlavne blázniví!“ Hovorím o partii mladých ľudí, ktorej predstaviteľ sa rozhodol založiť si vlastnú značku a prezentovať, tak svoj štýl do ulíc. Slovenská značka, ktorej hlavnou cieľovou skupinou sú mladí neviazaní ľudia so záľubou k rapu a street štýlu.

Reč je o značke Freak clothing, ktorá uzrela svetlo sveta 2015 roku a svojmu životu sa tak teší 1. rok. Je mladým bojovníkom medzi slovenskými značkami, ktoré úpenlivo bojujú o svojich verných zákazníkov s módnymi žralokmi.
 

O tom ako sa značke darí a ako vlastne vznikla nám poviem jej zakladateľ Oliver Morócz, ktorý prijal ponuku sa s jeho skúsenosťou so zakladaním značky podeliť.

Ahoj Oliver, mohol by si sa nám na úvod trochu predstaviť, keďže v módnej sfére si nováčik.


Ahoj, som Oli a mám 19 rokov. Prednedávnom som skončil strednú školu a okrem svojej značky sa aktívne venujem futbalu. Stále sa snažím vymýšľať nové veci, momentálne sa venujem svojej novej kolekcii Hatorihanza, ktorú sme vymysleli s kamarátom.

Priblíž nám tvoje začiatky „návrhára amatéra“. Kde sa vôbec v tebe zrodil nápad založiť vlastnú značku a šíriť tak módu do ulíc? Bolo založenie vlastnej módnej značky tvoje detský sen?


Založiť vlastnú značku mi napadlo, keď som raz išiel nakupovať oblečenie ale nevedel som nikde zohnať to pravé, ktoré by sa mi naozaj páčilo. Tak som si skúsil rozstrihať tričko ale nerozstrihal som si to dobre. (haha) Potom som si našiel krajčírku, ktorá mi ho konečne ušila podľa mojich predstáv. Povedal som si, že ma už nebaví nakupovať v obchodoch tak si budem šiť pre seba. Postupom času sa to začalo páčiť aj iným ľudom v mojom okolí, tak som si povedal, že to budem robiť aj pre ostatných. Nafotil som to a hodil na web, komu sa to páčilo, dal som mu to tiež ušiť. Takto sa to celé zrodilo. Nebol to môj sen, bol to spontánny nápad.

Podpora je v živote veľmi dôležitá hlavne, ak ide o plnenie si svojich cieľov. Kto teba najviac podporoval v zakladaní si vlastnej značky?


Podporovala ma najviac priateľka Lenka a ľudia v mojom okolí, ktorým sa ten nápad o založení vlastnej značky páčil. Boli to ľudia, ktorým sa moje výtvory hneď pozdávali a povedali si, že ich chcú tiež. Stále pri mne stoja aj dvaja kamaráti, ktorí sú kedykoľvek naklonení spolupráci a nafotili už pre Freak prvé kolekcie.

Hneď v úvode nás zaujal názov tvojej značky – Freak, čo vyjadruje toto slovo? Súvisí s tým, akú módu vytváraš alebo akú cieľovú skupinu ňou chceš zaujať?




Prečo Freak? Nad názvom som rozmýšľal v autobuse, keď som išiel domov. (haha) Premýšľal som aj o tom, kde zobrať inšpiráciu na meno. Jednoznačne výber padol na hudbu. Začal som počúvať rôzne pesničky a zrazu, v náhodnom výbere, mi začala hrať pesnička od Nicki Minaj a French Montanu s názvom Freaks. Od začiatku sa mi to slovo páčilo a dobre znelo, tak bolo rozhodnuté. Keďže „freak“ znamená aj bláznivý a iný ako iní, páčilo sa mi to. Dokonca v jednom slovníku, neviem či je to naozaj pravda, bolo freak vysvetlené ako nápad. Tak som si vtedy definitívne povedal, že ten názov bude naozaj dobrý nápad.

Názov freak určite odráža aj módu, ktorú vytváram a cieľovú skupinu, pre ktorú ju vyrábam. Dá sa povedať, že Freak je aj nie je určený pre každého. Mojím hlavným cieľom je odlišovať sa. Cieľovou skupinou Freaku sú prevažne mladí ľudia. Keďže je moja značka spätá s hudbou, hlavne rapom, snažím sa ju ponúknuť ľuďom, ktorí rap tvoria a tým aj moju módu ďalej šíriť ostatným.

Ak by si mal svoju módu opísať 3 slovami, aké slová by si zvolil?


Nezávislá, iná a spontánna. 

Ako často vychádzajú nové veci? Povedzme, že by sme si objednali kúsok z tvojej kolekcie, kedy ho môžeme mať doma?


Keďže sme ešte stále len na začiatku, povedali sme si, že nebudeme ihneď vydávať všetky veci z novej kolekcie, ktoré sme si pripravili. Budú sa vydávať približne v týždňovom intervale – jeden nový kus, každý týždeň. Prvú kolekciu sme vydali, hneď celú. Avšak nevýhodou bola 5 až 10 dňová doručovacia doba od objednania, pretože sa oblečenie šije až po objednaní. Väčšina ľudí, keď niečo uvidí, chce to hneď, tak sme si povedali, že nevydáme celú kolekciu okamžite a tým zefektívnime výrobu. Tak ľudia môžu mať objednanú vec už na druhý deň.
 

Pred niekoľkými týždňami si vydal novú kolekciu s názvom HATORIHANZA. Čo bolo tvojou inšpiráciou pri jej tvorbe a pre koho je určená? Prezradíš nám či chystáš v blízkej dobe ďalšiu novú kolekciu?

 
Ako som už spomenul, moja značka je spontánna. Nová kolekcia vznikla po tom ako sme boli s kamarátom vonku a rozmýšľali sme, čo by mohlo byť novou témou. V tom čase som začal veľmi často pozerávať anime, veľmi sa mi to začalo páčiť rovnako ako celá japonská kultúra. Uvedomil som si, že aká je vyspelá v porovnaním s našou. Tak som sa o tom porozprával s jedným kamarátom, ktorý je mimochodom veľkým fanboyom do anime. Povedali sme si, že urobíme anime kolekciu. Prvá vec, čo vyšla nedávno - Fake Tee, je vyslovene anime. Prezradím, že ďalšie plánované veci budú inšpirované Japonskom - Japan Tee, samurajmi a ešte chystáme špeciálny kúsok – ponožky. (haha)
 

 

Čo sa týka plánovanej kolekcie, tento mesiac bude vychádzať Hatorihanza a potom už máme nachystanú kolekciu, ktorá bude jednoduchá, zameraná hlavne na strihy a farby. Plánovaný názov bude ,,Get your freak on“, ktorý vznikol pri rozhovore s Delikom, ktorý to použil a zapáčilo sa mi to. Spomínanú kolekciu budem navrhovať len ja sám.

Na tvojej stránke sme sa dočítali, že si spolupracoval s rapermi ako je  Delik, Ales a Logic. O akú spoluprácu sa jednalo? Aké to je osloviť známych interprétov a spolupracovať s nimi? Plánuješ nové spoluprácu s inými slovenskými osobnosťami?


Spolupráca ma celkovo baví, nie len so známymi osobnosťami ale aj s ľuďmi, ktorí sa okolo značky pohybujú. Chcem im dať týmto možnosť pracovať na tom spoločne. Na spolupráci je dobré to, že ak idú do toho viacerí, spojí sa viacero hláv. Jeden vie robiť lepšie niečo, druhý zas niečo iné. Konečný výsledok vyzerá častokrát lepšie. Tak to bolo aj s novou kolekciou Hatorihanza. Kamarát robil grafický dizajn lebo vie perfektne kresliť a spolu sme sa dohodli, kam aký motív pôjde. Fotografa som dohodil ja. Bol ním Jakub Krehel, ktorý je podľa mňa najlepším mladým fotografom na Slovensku. V budúcnosti s ním tiež chystám spoluprácu. Chceli by sme vytvoriť kolekciu s jeho fotkami na tričkách.
 

 
Čo sa týka spomínaných interpretov, s Ales sme absolvovali jedno fotenie na začiatok. Teraz chystám hlbšiu spoluprácu aj s Delikom, ktorého som oslovil cez internet a bol som veľmi rád, že sa mi práve on ozval, pretože ho počúvam už od 12 rokov. Neskôr sme zistili, že sme si podobní a spolupráca sa nám obom páči. Hlavne mám radosť z toho, že mi dal možnosť s ním oficiálne spolupracovať.  Plánujeme navrhnúť spoločnú kolekciu, takže to nezostane len pri fotení fotiek.

Aké sú tvoje plány do budúcnosti, prípadne kde sa vidíš o 5-10 rokov?


Neviem kde sa vidím o 5-10 rokov, pretože tak dopredu nerozmýšľam. Momentálne sa snažím šetriť. Ale o taký rok by som chcel mať podnik, ktorý by bol cez deň kaviarňou a večer barom otvoreným do večerných hodín. V ďalšej miestnosti by bol showroom produktov mojej značky. Nebol by to tým pádom klasický obchod len s oblečením, ale zákazník by si mohol pri káve rovno vybrať aj tričko.

O vytvorení svojej značky a navrhovaní módy sníva nejedna blogerka alebo bloger. Čo je dôležité pri zakladaní značky? Čo by si odporučil našim čitateľom, ktorí majú podobné sny, no nikdy nenašli toľko odvahy v sebe?


Odporúčam si usporiadať myšlienky v hlave, čo človek chce a potom sa začať učiť. Všetko čo som robil na značke som sa naučil sám. Zostať originálny a neopičiť sa po druhých. Mať kvalitný web,  ktorý predáva a je estetický. Na tom som si dal veľmi záležať, pretože si myslím, že je to dôležité. Rovnako tak si dať záležať na fotografiách, za ktoré som vďačný Jakubovi Krehelovi.

Hovorí sa, človek by mal robiť to čo miluje a ísť si za tým, si jedným z príkladov. Budeme ti držať palce v tvojej ďalšej práci a plnení si snov. Ďakujem za tvoj čas a rozhovor.


Ďakujem aj ja.
 
 
 

Zdielaním môžete poďakovať autorovi

Poppy

Som mladá aktívna Bratislavčanka milujúca ruch mesta a pokoj prírody. Vzťah k umeniu sa snažím manifestovať rôznymi spôsobmi, napr. fotografiami, maľbami, tortami, čarbanicami v zošite a samozrejme módou. Srdcom som tajná hipsterka a potrpím si na originalitu a detail. Závislosťou sú kabelky a topánky. Šťastná farba je čierna a držím sa hesla: ,,Menej je niekedy viac.“

Kolekcie, novinky, exkluzívne zľavy