Ako sa rodia módne trendy?

27.02.2017
V tomto čase už nepotrebujeme vešteckú guľu, aby sme vedeli, že o pár týždňov vytiahnete zo skríň trenčkoty, zelené svetríky s puf rukávmi a naskočíte na vlnu výrazných kvetinových vzorov. Pravda je však taká, že tí najpovolanejší to vedeli už v roku 2015.
A je až zarážajúce, že už teraz niekde pracujú na tom, čomu my prepadneme v roku 2019. Ako je to možné a kto vlastne sú "Tí", ktorí diktujú, čo je in a čo naopak patrí na smetisko módnych trendov?
A je až zarážajúce, že už teraz niekde pracujú na tom, čomu my prepadneme v roku 2019. Ako je to možné a kto vlastne sú "Tí", ktorí diktujú, čo je in a čo naopak patrí na smetisko módnych trendov?
Videli ste film Diabol nosí Pradu? Zachytáva scénu, v ktorej Miranda Priestly vysvetľuje Andy, že to, čo nosíme priamo ovplyvňujú módny dizajnéri a redaktori. Hoci jej monológ odráža predstavu väčšiny z nás, nie je celkom pravdivý.

Rýchla móda = rýchle trendy
James Layer, anglický módny historik, v roku 1930 povedal: „Keď je trend v móde, je považovaný za "inteligentný", rok predtým za "odvážny", o 20 rokov je "smiešny" a po 100 rokoch ho nazývajú "romantickým".“ Hoci Layerova pomyselná časová os prehľadne mapuje vývoj postojov masy, súčasné sociálne siete a rýchle módne reťazce typu Zara alebo H&M životnosť trendov výrazne skrátili.
Módne hity sa dnes objavujú rýchlo a ešte rýchlejšie sa z módy vytrácajú. Za ich nižšou predvídateľnosťou stoja i úspešní módni blogeri. Stačí, aby sa Aimee Song objavila na sieti v roztrhanom boyfriend tričku a pár dní na to ho budú plné ulice. Áno, módny trend môže vzniknúť aj takýmto jednoduchým a bleskovým spôsobom.
„Keď je trend v móde, je považovaný za "inteligentný", rok predtým za "odvážny", o 20 rokov je "smiešny"
Kladiete si otázku, ako je v tomto "Babylone" módy možné určiť, čo bude in o dva roky a ako je možné, že desiatky návrhárov prezentujú na populárnych fashion weekoch navlas podobné hity sezóny?
Život módneho trendu, ktorý nevznikne ako výnimočná "čierna labuť" úspešného blogu, sa v skutočnosti začína oveľa skôr ako ho oslnia blesky fotoaparátov na predvádzacích mólach.
Predstavujeme vám život módneho trendu aktuálnej sezóny v skratke:



(zdroj: pinterest.com)
Máj 2015: Stretnutie "trendcasterov"
Prominentné svetové agentúry zaoberajúce sa tvorbou trendov zamestnávajú celú komoru expertov z rôznych odvetví. Milovníci histórie, kultúrni antropológovia, sociológovia i odborníci z oblasti sociálneho marketingu starostlivo sledujú zmeny vo vede, politike, technológiách, životnom prostredí, ekonomike i v uliciach, aby sa potom stretli a odprezentovali si svoje výskumy.
Hovoria o tom, čo sa deje vo svete, v umení, v uliciach, na sociálnych sieťach. Súčasne s nimi pracujú stovky ďalších odborníkov sledujúcich technologický vývoj materiálov a oficiálne prognózy farieb. Ich úlohou je neustály tok informácií relevantných pre zrod trendu.
Jún 2015: Určí sa trend
Samotný zrod trendu je vlastne vytiahnutie podstaty zo všetkých dostupných informácií. V tejto fáze obyčajne vznikne niekoľko základných tém, ktoré sa následne rozvíjajú do jednotlivých oblastí. Môžu to byť napríklad prírodné motívy alebo 70. roky. Trendcasteri musia súčasne zhodnotiť, či sú ich témy dobrým odrazovým mostíkom pre obchod, teda či budú životaschopné v rámci predaja a tržieb.
August 2015: Trend sa aplikuje na módu



(zdroj: pinterest.com)
Táto fáza spočíva v synchronizácii trendu a módy. Tvorcovia si kladú otázky: „Ako sa trend premietne do štýlu a obliekania? Ako by malo vyzerať oblečenie, aby odrážalo tento trend?“ Ak napríklad hovoríme o prírodných motívoch, vedci už v tomto čase predpovedajú, že dizajnéri budú fascinovaní botanikou, tropickými a celoplošnými kvetinovými potlačami a prirodzenými siluetami.Módni návrhári však nie sú jediní, pre ktorých bude trend dôležitý. Premietne sa aj do práce výrobcov, vývojárov a obchodníkov.
„Ako sa trend premietne do štýlu a obliekania? Ako by malo vyzerať oblečenie, aby odrážalo tento trend?“
.jpg)
(zdroj: pinterest.com)
September – November 2015: Trend sa skompletizuje
V tejto fáze už vznikajú booky módnych trendov. Trendcasteri v podstate zostavujú plán pre návrhárov a obchodníkov na jednu sezónu vopred s kompletnými obrazmi, potlačami, odporúčaniami farieb a materiálov. Ide o finálny krok tvorcov módnych trendov. Odteraz sa už všetko dostáva do rúk návrhárov, ktorí predstavia trendy svetu vo svojich kolekciách.

(zdroj: pinterest.com)
September – Október 2016: Trend sa dostane na mólo



(zdroj: pinterest.com)
Takmer rok trvá, kým sa dizajnérom svetových módnych domov podarí pretaviť trendy do svojich kolekcií a predstaviť ich na obľúbených fashion weekoch. Všetky analýzy a hodiny práce trendcasterov zostávajú za dverami a slávu zožnú svetoví módni návrhári.
September 2016 – Jún 2017: Trend zasiahne masy
Sociálne siete a online médiá spôsobujú takmer okamžité šírenie módnych trendov medzi bežných spotrebiteľov. Zatiaľ čo pred pár rokmi bola jediná cesta ako sa dostať k horúcim informáciám priama účasť na prehliadke, dnes je všetko inak. A tak sa povedomie o trendoch šíri doslova rýchlosťou svetla k maloobchodníkom i k zákazníkovi.
Október 2016 – Jún 2017: Trend sa potvrdzuje
Krátko na to ako sa prvé dramatické kvetinové vzory objavili na prehliadkových mólach, zaplavili spotrebiteľské časopisy každého druhu. Mediálna popularita sprostredkovaná printovými i internetovými magazínmi a módnymi blogmi ich opakovane potvrdzuje a upevňuje v očiach verejnosti. Médiá propagujú trendy.
Jún 2017: Trend je vypredaný
Tu nastávajú dva zásadné okamihy: po prvé, trend sa stáva módnou minulosťou a po druhé, trendcasteri si konečne majú možnosť overiť platnosť svojich predpovedí. Ako? Pohľadom na vypredané regále obchodných domov. V 99,9% prípadov sa totiž nemýlia a ich mega-trendy skutočne zasiahnu davy.
.jpg)