Slow fashion: Lacná móda je až desivo drahá

04.07.2016

Fast fashion vs Slow fashion
Závratný rozvoj technológií v posledných desaťročiach spôsobil výrazné skrátenie času, za ktorý sa nový módny trend dostane z dielne návrhára až ku konečnému spotrebiteľovi. Veľké západné módne značky zareagovali na zrýchľujúce sa tempo tým, že presunuli väčšinu svojej výroby do východného sveta kvôli lacnej pracovnej sile. Veľká časť značkových odevov, ktoré si kúpime za bezkonkurenčnú cenu, je tak Made in východné krajiny, kde sa vyrába bez rešpektu k pracovnej sile a k životnému prostrediu. Dôsledky rýchlej módy si tak odnášame všetci.
Ako reakcia na porušovanie etických a ekologických princípov vzniklo v roku 2007 hnutie Slow fashion, ktorého cieľom je vyzdvihnúť miestnu, udržateľnú, vysoko kvalitnú a pomalú produkciu. Pomalá móda teda nie je aktuálny módny trend, ktorého životnosť pominie s končiacou sa sezónou. Je to filozofia s ďaleko rozsiahlejšími ambíciami. Túži osloviť spotrebiteľov a motivovať ich k odmietnutiu bezmyšlienkovitého podriaďovania sa diktátu módy.
Pomalej móde predchádzalo pomalé jedlo
Pomalá móda je dôležitou súčasťou celého filozofického hnutia, ktoré bojuje za spomalenie životného štýlu a podporu etických a ekologických princípov v rôznych oblastiach produkcie.
Základné princípy prevzala z potravinárskeho priemyslu, kde vzniklo Slow food ako etická odpoveď na rozmáhajúce sa fast foody. Pomalé jedlo v sebe zahŕňa nielen pomalé vychutnávanie si jedla, ale aj povedomie spotrebiteľov o procese chovu, pestovania a produkcie. Cieľom je motivovať konzumentov k záujmu o informácie, k uvedomelému rozhodovaniu a preferovaniu produktov ekologického hospodárstva a domácej výroby.
Zhruba rovnaké princípy sa snaží Slow fashion aplikovať do sveta módy. Napriek tomu, že myšlienka pomalej módy vznikla už v roku 2007, na popularite začala výrazne naberať až o šesť rokov neskôr, kedy došlo k známej tragédii v Bangladéši. Pri zrútení továrne tam zahynulo viac ako 1000 ľudí, producentov pre veľké západné značky. Rýchla móda tak doslova zabíjala v priamom prenose.
Ako spomaliť
Poslaním slow fashion je vzdelávať, inšpirovať a meniť módny priemysel tým, že podporuje spotrebiteľov, aby spomalili a robili uvedomelé rozhodnutia. Ak spomalíme, uvedomíme si, že nemusíme nakupovať nové módne vychytávky každých 6 týždňov. Musíme urobiť krok späť a prehodnotiť, čo je pre nás naozaj dôležité. S prijatím filozofie pomalej módy prijímame za svoje hodnoty ekologickej integrity a sociálnej rovnosti.

Oficiálna stránka: Slow fashion