Keď inšpirácia končí plagiátorstvom – módny priemysel tak, ako ho (ne)poznáte

Byť originálom a tvoriť originály. Aký význam naberá táto veta v súčasnom svete módy? Vo svete, kde je produkcia postavená na mase a kvantite. Kde tvoriť znamená ohúriť aj po tretí a štvrtý raz. Dá sa vôbec móda v 21. storočí robiť tak, aby bola unikátna? Studňa inšpirácií je veľká, ale nie neopakovateľná.

Preto sa stáva, že aj veľké módne domy v snahe napodobniť prvok, ktorý tu už bol, a po ktorom ľudia šaleli, prekročia hranicu a ostanú na strane obvinených. Kde teda končí inšpirácia a kde začína plagiátorstvo? V dnešnom článku sa bližšie pozrieme na módne kauzy zaradené do kolónky „okopírované“.

 

Spor medzi talianskou značkou Gucci a americkou značkou Forever 21 skončil na súde

 


Vlny kritiky sa na americkú značku high street fashion módy začali valiť po tom, ako vo svojej júnovej kolekcii priniesla na oblečení aplikované ikonické modro-červeno-modré a zeleno-červeno-zelené pásy. Taliansky módny dom už vlani napadol kolekciu Forever 21, ktorá zahŕňala bombery a svetre. Tá sa totiž zhodovala s kolekciami, aké na svet priviedol taliansky kráľ módneho trhu – Gucci.



Autorské práva a ochrana duševného vlastníctva sú v tomto prípade veľmi komplikovanou oblasťou, pretože dokázať plagiátorstvo ako primárny zámer konkurenčného módneho domu je zdĺhavou a finančne nákladnou cestou. Zo strany Forever21 boli isté pokusy o zastrašovanie, no zástupcovia Gucciho sa zaviazali zachovať práva duševného vlastníctva. Americká spoločnosť doposiaľ neprejavila záujem o súdny proces, takže sporu ani zďaleka nevyhlásili posledné slovo. Za minulý rok pripadlo na americkú značku Forever 21 tridsať súdnych procesov. To teda rozhodne nie je malé číslo.

Originál vs. predajná cena

 

Práca dizajnérov vôbec nie rýchlou jazdou po ružových uličkách. Zahŕňa mesiace skúmania a predpovedania trendov. Nie je to len o kopírovaní a predbiehaní sa. Dizajnérska produkcia by sa mala vymykať priemernosti a mala by predchádzať tomu, aby jej výsledkom bolo veľa rovnakých kúskov odsúdených na vešiakový život v obchodoch.

Bohužiaľ, súboj s maloobchodmi je niekedy naozaj ťažký, a tak nad originálom vyhráva cena. Prípady, ktoré končia súdom vidieť zriedkakedy. Je to najmä preto, že maloobchodníci sa snažia vyriešiť spor ešte pred súdnym procesom, kedy je suma, ktorú je potrebné poškodenému zaplatiť omnoho nižšia.

Ďalšie prešľapy velikánov

 
Medzi „kopirákov“ sa zapísala aj veľkolepá značka Chanel. Tá v roku 2015 vydala kolekciu svetrov, v ktorej použila prvky módnej dizajnérky Mati Ventrillon. Módny dom sa však zachoval férovo a po telefonáte prišiel s verejným ospravedlnením a s uvedením mena škótskej dizajnérky na štítky oblečenia.

Za zmienku stoja aj počiny obľúbenej Zary. Napríklad v roku 2016 vyvolal ošiaľ post španielskeho návrhara na sociálnej sieti Instagram, v ktorom obvinil známu španielsku značku z kopírovania série jeho nášiviek a odznakov. Zara na túto situáciu zareagovala po svojom - dizajnér bol pre nich „príliš malou rybou, ktorú netreba brať vážne.“
 

Mať a vlastniť za každú cenu (?)

 

Predtým než sa vznesú všetky právne obvinenia na celosvetovo uznávané značky a ich dizajérov, treba si odpovedať na otázku, pre koho to vlastne robia. Pracovné tímy ľudí módnych značiek celoročne makajú na tom, aby nám priniesli to najlepšie. Prirodzene, za jedinečnosť si treba priplatiť - punc originality stúpa priamoúmerne so sumou, ktorú má spotrebiteľ zaplatiť za daný kúsok oblečenia.

Cena, z ktorej sa zatočí aj naša peňaženka, je príliš vysoká. Tu začína opäť fungovať módna vynaliezavosť a dizajnéri sa snažia pretaviť šialene drahé prvky do „kupovateľnej“ módy. Tak svetlo sveta uzrie kúsok, ktorý je trendy, je cenovo aj „kusovo“ dostupný, no je tu jeden háčik. Inšpirácia nadobudla mieru plagiátorstva.

(Zdroj foto: Pinterest.com)

Zdielaním môžete poďakovať autorovi

Sue

Umenie je voľnosť, umenie je neustále vnášanie nezvyčajnosti do všednosti, umenie je nový nádych pre zabudnutý kúsok oblečenia, ktorý si práve našiel v šatníku. Študentka, milovníčka tanca, cestovateľka za šťastím, možno raz budúca novinárka. Sue

Kolekcie, novinky, exkluzívne zľavy