Takto si zapamätáme najväčšie trendy poslednej dekády

Uplynulé desaťročie má na svedomí veľa zmien. Sloboda sa dokonale infiltrovala do každej oblasti nášho života. Módny priemysel otvoril dvere nekonečnu, ale dostal aj poriadne zabrať. Princípy vysokej módy boli nútené zabojovať s fast fashion. Subkultúry sa stali neodmysliteľnou súčasťou našich šatníkov. Diverzita sa ukotvila v našich životoch a všetci sme akosi museli prijať fakt, že legíny tak celkom nepatria len do priestorov fitness centier.

Prekročenie prahu novej dekády neprinieslo len diktát ulice a požiadavku rýchleho prispôsobovania sa najnovším trendom. Móda sa musela vysporiadať aj s problémom udržateľnosti a inkluzívnosti. Svet patrí tým, ktorí veria v silu svojich snov a úspech tým, ktorí dokážu zmeny previesť v svoj profit. Užite si výberové trendy, ktorým raz možno budeme na škatule písať prívlastok nostalgické. 

Zbohom formálna móda, vitaj athleisure!

 

Z fitka rovno na ulicu bez akejkoľvek straty času. Fitness kultúra sa stala súčasťou bežného odievania. Nohavice na jogu, športové podprsenky a mikiny dnes tvoria silnú víťaznú partičku a my sa viac nehanbíme brázdiť mesto v takomto podaní. Athleisure sa okrem iného dostal aj do sveta beauty priemyslu a vybudoval si celkom slušné impérium značiek, ktoré sa zaručili o poctivú starostlivosť o pleť pred a po tréningu. Vyzerá to tak, že tento trend si zabezpečil stabilný rast a jeho predaje ešte budú podľa všetkého stúpať nahor.

Narodil sa street style

 

Street style fotografia bola súčasťou fashion weekov už od nepamäti, ale na intenzite nabrala až v období vzostupu sociálnych sietí. Obrázky z ulíc posilnili módne blogy a instagramové výkladné skrine. Všetci začali túžiť po pohľadnom vizuále viac ako po nasýtenom texte. Svet nám zrazu začal ponúkať slovíčko influencer a my sme sa zoznámili s Leandrou Medine či s Chiarou Ferragni. Títo ľudia dnes sedia na prestížnych módnych prehliadkach medzi fashion editormi a celebritami, stávajú sa ambasádormi najrôznejších kampaní a nám neostáva nič iné, len tento kult prijať za svoj.

... a tiež streetwear

 

“Uličná” móda nebola v roku 2010 ničím novým. Jej pôvod pramení v hip hopovej a skateboardovej kultúre, ktorá si s milovníkmi oblečenia tykala už v osemdesiatych rokoch. Do hry však vstúpili značky ako Stüssy či Supreme a začali kreovať vlastnú líniu. Ich prienik na scénu si všimli viaceré módne domy a na mólach sa začali objavovať prémiové sneakers. Za zmienku stojí prehliadka Karla Legerfelda, ktorý pre Chanel porušil pravidlá a svoje modely obul do monochromatických tenisiek. Pamätáme si všetci. 
 

Kráľovský efekt


Pri najväčších highlightoch posledného desaťročia máme zapísanú aj britskú kráľovskú rodinu. Ako inak - vo veľkom štýle. V šľapajách módnej ikony princeznej Diany ukážkovo pokračujú aj Kate a Meghan. Mladé dámy ukázali, že ich šatníky dokážu ovplyvňovať tisícky ľudí po celom svete. Z miery nás nevyvádza ani dodržiavanie dress codu, ktorý si vyžaduje kráľovský dvor. Svadobné šaty oboch vojvodkýň strhli hotový ošiaľ  a definovali nové hranice nadčasovosti. Výber role models pri maturite z angličtiny je jasný. 

Subkultúra sa nosí

 

S predvádzaním štylizovanej módy na prehliadkach, ktorú často nemožno označiť za nositeľnú, vznikla potreba vytvorenia stabilného protikladu. Vysokému šitiu začal konkurovať casual štýl, do popredia sa pretlačil normcore. Ten stál na pilieroch neutrálnej farebnej palety a komfortných kúskov. Hlavné slovo dostali džínsy, roláky, Birkenstocky či chunky tenisky. Steve Jobs zrazu stelesňoval predlohu pre pohodlné a štýlové odievanie bez zbytočných prídavných prvkov.

„Hrdý“ konzumerizmus

 

Ako to už v živote býva, bez protipólov sa zaobísť nedá. Opačnú alternatívu k normcoru ponúkla logománia. Streetová móda do svojich kruhov prijala ošiaľ okolo dizajnov Balenciagy či Off-White. Všetci zrazu chceli rozbíjať účty kvôli tričkám s potlačou, ktoré vraj „znamenajú svet.“ Dizajnéri na seba nenechali dlho čakať a do obehu poslali vlastnú logomániu v podobe zapamätateľných opaskov i kabeliek. Kto ich nemal, akoby ani nežil. 

Deti internetu

 

Tínedžerom z generácie Z môžeme tiež poďakovať za pár trendov, ktoré sa vyhranili na pozadí posledných desiatich rokov. Sociálne siete sa stali druhým domovom, ba dokonca aj chlebodarcom. Takzvané VSCO girls začali tvoriť skupinu so silnou integritou, udržateľnými ideálmi a ikonickým ruksakom Fjällräven na chrbte. Plávanie proti prúdu ste museli prijať za sväté.

Fashion prehliadky ako nový druh umenia




Prechádzať sa po móle sa nestačí. Všetci zasvätenci z módnej brandže to už vedia dosť dlhé obdobie. Pompézne prehliadky, ktorých sledovanie bol skutočný zážitok, začali byť nevyhnutnou požiadavkou na ceste k úspechu. Napríklad také deväťdesiate výročie značky Fendi sa realizovalo v rímskej fontáne di Trevi. Nemuseli ste hádzať mincu, šťastie k vám prišlo okamžite.
 

Požiadavka inkluzívnosti a diverzity


Akceptácia vlastného tela učí viac ako predpísaná láska. My sme sa na tom húfne zhodli v priestoroch domových kúpeľní a módne domy takisto uzavreli pakt s rozmanitosťou. Prehliadkové móla sprístupnili ľuďom všetkých rás i rodovej identity. Modelky, ktoré boli predtým odmietané pre svoju konfekčnú veľkosť, si vzali dizajnéri pod svoje krídla a vytvorili z nich ikony doby. Posledné desaťročie bolo plné osviežujúcich momentov – Ashley Graham sa stala prvou plus-size modelkou, ktorá svetu ukázala, že do plaviek môžu nahodiť aj ženu s krivkami, Halima Aden zase na prehliadke v New Yorku hrdo odprezentovala hidžáb. Móda prestala byť deliacim mostom medzi vrstvami a stala sa prístupnejšou, ľudskejšou a uvedomelejšou. Držíme jej palce aj v nasledujúcej dekáde!
Zdroje:
wwd.com

Zdielaním môžete poďakovať autorovi

Sue

Umenie je voľnosť, umenie je neustále vnášanie nezvyčajnosti do všednosti, umenie je nový nádych pre zabudnutý kúsok oblečenia, ktorý si práve našiel v šatníku. Študentka, milovníčka tanca, cestovateľka za šťastím, možno raz budúca novinárka. Sue

Kolekcie, novinky, exkluzívne zľavy